7 SEO-manieren om beter gevonden te worden in Google
09 september 2021 

7 SEO-manieren om beter gevonden te worden in Google

SEO. Search Engine Optimization. Zoekmachine-optimalisatie. Je hebt er als ondernemer zeker al van gehoord. Maar weet je wat het betekent? En sterker nog: wat het voor jou kan doen? Kort gezegd: SEO is een verzameling van technieken die ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines. En – even belangrijk – door meer en de juiste mensen. Gratis dan nog. Hebben we jouw aandacht? Dan vliegen we erin.

Het algoritme van Google

Voordat je aan zoekmachine-optimalisatie begint, moet je meer weten over het algoritme van Google. Dit bepaalt welke websites hoog in de zoekresultaten worden getoond en welke niet. Alleen is het voor marketingspecialisten wereldwijd raden naar de elementen die dit algoritme mee vormgeven. Het is ook raden naar het gewicht van elk element in dit verhaal. Toch worden er elk jaar enkele factoren verzameld die op dat moment als het meest essentieel gezien worden. Wij lijsten de 7 doorslaggevende elementen voor dit én volgend jaar voor je op.

1. Waardevolle content voor de gebruiker

Google stelt de gebruiker centraal. Als onderneming is het belangrijk om dat ook te doen: in de website die je ontwikkelt, in je content, … – eigenlijk in alles. Hieronder enkele voorbeelden van hoe je dat kan doen.

  • Schrijf relevante content.
    • Ideeën krijg je bijvoorbeeld door een antwoord te formuleren op elke vraag die een klant over jouw product of dienst kan hebben.
    • Bekijk welke zoekwoorden bezoekers gebruiken om je te vinden én om doorheen jouw website te surfen.
    • Onderschat het nut niet van een FAQ-pagina.
  • Een goede interne linkstructuur helpt bezoekers om zo snel mogelijk te komen tot wat ze zoeken.

2. Knowledge Graph in SERP

Alle begrip als dit even als Latijn klinkt. Maar we verduidelijken snel. SERP (Search Engine Result Pages) is een term die verwijst naar de pagina’s met zoekresultaten in Google. Sinds 2012 vind je aan de rechterkant van deze resultaten een kader met een verzameling van informatie over jouw bedrijf. Google haalt dit uit allerlei kanalen zoals YouTube en afbeeldingen. Het is dus belangrijk om al die content ook te optimaliseren voor Google.

3. NLP

Weet je nog toen het relevant was om zoekwoorden x aantal keer in je tekst te laten voorkomen, en zo dus uitstekend te scoren in Google? Wel, die tijden zijn voorbij. Dankzij NLP of Natural Language Processing monitort Google of je je zoekwoorden niet in een overdreven mate gebruikt doorheen je content. Bovendien wordt hiermee ook gekeken of jouw content wel overzichtelijk is én de effectieve vraag van de gebruiker beantwoordt. TIP: overlaad je teksten niet met dat ene zoekwoord. Werk met synoniemen. 

4. Snelle en veilige website

Een snelle en veilige website in alle opzichten is heel belangrijk voor Google. Zorg er dus voor dat:

  • je website (en zijn pagina’s en elementen) snel laden.
  • er weinig elementen verspringen.
  • een SSL-protocol geïnstalleerd is.

5. Mobiele user experience

Smartphones en tablets zijn voor steeds meer mensen het toestel bij voorkeur om op het internet te surfen. Een mobiele user experience wordt daarom belangrijker in de SEO-wereld. Zorg er dus voor dat je website even goed bekeken kan worden op desktop als mobiel. Hou hierbij vooral rekening met het menu. Let op: in sommige gevallen is het nodig om de website pagina per pagina aan te passen aan de mobiele gebruikerservaring.

6. Automatisering

Ga je aan de slag met content op basis van artificial intelligence of automatiseer je jouw content marketing? Uitstekend idee voor de efficiëntie in jouw bedrijf. Zorg er gewoon voor dat de kwaliteit van die content hoog genoeg is om aan de SEO-standaarden van Google te voldoen. Indien dat niet het geval is, verschijn je gegarandeerd niet meer in de zoekresultaten.

7. Google Passage Ranking

Dit is een nieuwtje! Concreet zorgt deze functionaliteit ervoor dat specifieke passages of informatie op pagina’s uitgelicht worden in de zoekresultaten – mits relevant voor de gebruiker natuurlijk. Je hoeft al jouw informatie dus niet meer over verschillende pagina’s te verspreiden, iets wat ook slecht is in functie van NLP (puntje 3). En in dat opzicht is het dus zeker niet oninteressant om uitgebreide content op jouw website te voorzien. Want je hoorde het misschien al meer dan eens: een goede contentpagina telt voor Google bij voorkeur meer dan 2000 woorden (!). Iets wat vaak niet mogelijk is maar waar je toch best rekening mee houdt.

 

Je hebt het misschien al door maar SEO is of kan een tijdrovende bezigheid zijn. Bekijk daarom welke zaken je dringend kan aanpakken in fucntie van quick wins en welke je later kan inplannen. Hulp nodig? Bij de Marketingboetiek ondersteunen we je graag. Stuur ons gerust een mailtje!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down