De belangrijkste afkortingen in digital marketing
25 augustus 2021 

De belangrijkste afkortingen in digital marketing

Tijdens vergaderingen met klanten krijgen we meestal gefronste wenkbrauwen te zien als we het hebben over PPC, UGC of CTR. Wij zijn zo vertrouwd met deze afkortingen dat we vaak vergeten dat onze (potentiële) klanten dat niet zijn. Uiteraard is het voor ons geen moeite om die dan kort toe te lichten maar we dachten: “Hé, misschien is dit wel interessante content om in blogje te gieten.” En zo geschiedde.

De taal van digital marketing

En dus dompelen we je vandaag onder in het wonderlijke bad van digital marketingtaal. We hopen dat het verfrissend is :-).

KPI (Key Performance Indicator)

Bij een marketingcampagne worden meestal meerdere KPI’s gesteld. Het gaat hier om de belangrijkste parameters waarmee je het succes van de campagne gaat meten. Bijvoorbeeld: engagement rate, bereik, aantal verkopen, …

ROI (Return On Investment)

Het behalen van targets is bij een campagne van groot belang. De meeste bedrijven hechten echter ook waarde aan de efficiëntie waarmee een campagne werd opgezet en het rendement ervan. ROI is een formule waarmee je die zaken berekent (zowel in tijd als in geld).

De formule:

(Opbrengst van de investering – Kost van de investering)/Kost van de investering

USP (Unique Selling Proposition)

De USP is het unieke voordeel van een bedrijf, dienst, product of merk ten opzichte van de concurrentie. Belangrijk:

  • Het moet onderscheidend zijn
  • Het benadrukt de voordelen die voor de (potentiële) klant doorslaggevend zijn

AIDA (Attention – Interest – Desire – Action)

Dit model wordt vooral gebruikt bij copywriting. Het gaat om een funnel die de customer journey voorstelt en waar je de klant doorheen je tekst eigenlijk meeneemt naar de call-to-action. Je schrijft jouw teksten dus op zo’n manier dat je

  1. hun aandacht trekt (titel)
  2. hun interesse opwekt (inleiding)
  3. een bepaalde behoefte vervult (body)
  4. hen aanzet tot actie (call-to-action)

CTA (Call-To-Action)

Meestal een woord of een zin in een knop/button op een webpagina die aangeeft welke actie mensen moeten ondernemen. Bijvoorbeeld: “Koop nu”, “Contacteer ons”, …

SEO (Search Engine Optimization)

Een bundel van gratis manieren om organisch hoger te ranken in de zoekresultaten van Google én om meer websiteverkeer te genereren. Het gaat hier om bijvoorbeeld het goed zetten van metadata in de back-end van je website, het gebruik van titels en subtitels in jouw blogartikelen, het integreren van zoekwoorden doorheen heel jouw website (zonder daarin te overdrijven) en veel meer.

SEM (Search Engine Marketing)

SEM is het betaald adverteren in zoekmachines zodat jouw advertentie als eerste verschijnt in de zoekresultaten van bepaalde zoekwoorden. Google Ads is hier een voorbeeld van.

UGC (User Generated Content)

Als ondernemer is het vaak zoeken naar manieren om jouw producten of diensten in de kijker te zetten. User Generated Content kan je daarbij helpen. Het gaat hier om gratis content die jouw klanten zelf schrijven. Dat kan in de vorm van beoordelingen/reviews, blogs, foto’s en video’s waarin ze het product gebruiken, …

CTR (Click-Through Rate)

Het doorklikpercentage of click-through rate laat je toe om te meten in welke mate jouw advertentie een succes was door middel van clicks. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

De formule:

(clicks/impressies) x 100

=> impressies = aantal keer dat jouw advertentie vertoond werd

CPC (Cost Per Click)

Via het CPC kom je te weten hoeveel je betaald hebt voor elke click op jouw advertentie. Het is belangrijk om te weten dat dit niet uniek is, in die zin dat als een persoon vier keer op jouw advertentie klikt, je dus vier keer betaalt.

CPL (Cost Per Lead)

Er is het CPC maar als het jouw campagnedoelstelling was om leads te verzamelen, dan is CPL een relevantere KPI. In dit model betaal je enkel voor de leads die je binnenkrijgt via jouw campagne. Dit betekent dat je enkel betaalt voor mensen die bijvoorbeeld een formulier hebben ingevuld of hun e-mailadres hebben doorgegeven.

CPM (Cost Per Thousand Impressions)

CPM is een gekende methode voor online advertising, vooral op grotere websites. Hier word je aangerekend per 1000 keer dat je advertentie op een pagina wordt geladen. Stel dat één persoon 10 verschillende pagina bezoekt en jouw advertentie wordt telkens geladen, dan zal je daar dus telkens voor betalen. Hou hier rekening met jouw budget én gewenst bereik.

CPA (Cost Per Acquisition)

Hier ga je adverteren op basis van een specifieke actie die de consument moet ondernemen, bijvoorbeeld het kopen van een ticket. Dit model van adverteren is heel competitief en brengt meer kosten met zich mee, zonder enige garanties.

PPC (Pay Per Click)

Pay Per Click is hetzelfde advertentiemodel als Cost Per Click. Beiden worden door elkaar gebruikt.

PPV (Pay Per View)

Hier ga je betalen op basis van een tijdsduur die je zelf instelt. Concreet: als je adverteert met een video of afbeelding, bepaal je zelf hoelang je wilt dat die zichtbaar is voor de gebruiker die door zijn tijdlijn heen scrollt. Dit model gaat uit van 100% zichtbaarheid van jouw advertentie en je hebt het grootste deel zelf in handen.

RTB (Real Time Bidding)

Als je online adverteert, wordt vaak geboden op beschikbare advertentieplaats. Via Google bijvoorbeeld, gebeurt dit op basis van jouw budget. Real Time Bidding wordt vooral gebruikt bij CPM-advertenties. Hier moet je echter rekening houden met het feit dat de partij met het hoogste bod, cfr. het meeste budget, de vrije plaats krijgt.

ROS (Run Of Site)

In dit geval ga je online adverteren op een specifieke website. Jouw advertentie wordt doorheen de ganse website getoond en niet specifiek op een pagina.

RON (Run Of Network)

Gelijkaardig aan ROS maar hier adverteer je op meerdere websites van dezelfde eigenaar. Advertenties roteren, wat betekent dat jouw advertentie afwisselend met andere partijen over verschillende websites heen getoond worden.

ROC (Run Of Channel)

Gelijkaardig aan ROS en RON maar over verschillende kanalen heen. In dit geval wordt jouw advertentie niet alleen op websites getoond maar ook op bijvoorbeeld social media. De bedoeling van dit model is om zo’n hoog mogelijke impact te hebben met jouw advertenties door in te zetten op verschillende kanalen.

 

Photo by Campaign Creators on Unsplash
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down