Hoe schrijf je titels die aanzetten tot lezen?
14 september 2021 

Hoe schrijf je titels die aanzetten tot lezen?

Teksten schrijven: het is een kunst. Maar titels verzinnen waardoor jouw publiek de tekst effectief gaat lezen, da’s een heel ander paar mouwen. Toegegeven, wij als copywriters strugglen hier soms mee. Want ja, voor de ene tekst verzin je nu eenmaal gemakkelijker een titel dan voor de andere. Gelukkig hebben we 9 zaken die ons vaak inspiratie brengen. En die delen we graag met jou. 

Nuttig

Heb je een artikel geschreven dat bomvol nuttige informatie staat voor jouw lezers? Maak dan in de titel al duidelijk dat ze wat zullen bijleren door de tekst te lezen. Dit kan bijvoorbeeld door het woord ‘tips’ in de titel op te nemen. Maar er zijn nog tal van andere woorden waarmee je mensen over de streep trekt.

Emotie

Het is een gekende truc in de marketing- en saleswereld: inspelen op de emoties van de klant. Speel in op het hebben van plezier, het vermijden van pijn, onzekerheid overwinnen, …  Probeer om dit in je titel te vervatten – geen makkie maar zeker niet onmogelijk.

Vragen

Door een vraag in je titel op te nemen, weten lezers al dat de tekst hen antwoorden zal bieden. Er is echter één zaak die je hier niet uit het oog mag verliezen. Als je dit doet, creëer je verwachtingen. Voldoe daar dan ook aan. Bied het artikel dat je schreef niet de nodige antwoorden, dan ben je potentiële klanten definitief kwijt. En zoals je weet: je krijgt meestal maar één kans.

Wat doe je wel en wat doe je niet?

Mensen informeren, is één van de grote pijlers van content marketing. Geloof ons: het is er één die werkt! Speel hier op in door mensen mee te geven wat ze wel en niet mogen/kunnen/moeten doen in bepaalde situaties (do’s en don’ts). En vervat dit in de titel van jouw tekst.

Lijstjes

Lijstjes zijn geweldig – althans dat vinden wij. Maar het is ook bewezen dat je lezers hier gek op zijn. Doe daar dus iets mee. Niet alleen in de vorm van een artikel maar ook in de titel ervan.

Inspireer

Wat willen jouw (potentiële) klanten het meest van al? Speel daarop in bij het schrijven van een ontzettend goede titel én tekst.

Nachtmerrie

Het klinkt negatief maar iedereen heeft een scenario waar ze voor vrezen. Denk aan zaken die jouw lezers ’s nachts wakker houden en schrijf van daaruit de perfecte titel.

Empathie

Potentiële klanten moeten weten dat je om hen geeft. Marketing wordt niet voor niets een beetje vergeleken met flirten. Je moet dus duidelijk maken dat je om hen geeft, dat je hen begrijpt. Laat dit zeker ook doorschijnen in jouw titels.

Succes

Voor velen de moeilijkste van allemaal: hoe kan je succes beloven in een titel en tekst? Maar het is het titel-walhalla voor copywriters om op te werken. Dus zeker het proberen waard.

 

Bovenstaande zaken helpen je ongetwijfeld bij het schrijven van steengoede titels en teksten. Weet echter dat je deze zaken ook als kapstok kan gebruiken voor het opstellen van je content kalender. Heb je hier echter nog hulp bij nodig? Dan kunnen we je bij de Marketingboetiek zeker helpen! Laat het ons weten in een mailtje.

 

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down